Slow Food to organizacja typu non-profit, która założona została przez krytyka kulinarnego Carlo Petriniego w 1986 roku we Włoszech, trzy lata później organizacja ta zaczęła działać jako ruch międzynarodowy.
Powstał on jako kontra wobec fast foodów i głównym jego założeniem była negacja dyktatu „zrób to szybciej”, który ogarnia nasze życie i ochrona „prawa do smaku”. Prawo do smaku to jedzenie w spokoju, powoli, bez pośpiechu i w skupieniu. Wiąże się z tym także wspieranie drobnych regionalnych producentów, którzy zajmują się wytwarzaniem produktów regionalnych według oryginalnych, niespotykanych w innych częściach świata receptur. Dotyczy to także ochrony lokalnych upraw rolnych i nasion, zwierząt hodowlanych i metod prowadzenia gospodarstw, charakterystycznych dla tych regionów.
Wraz z rozwojem ruchu pojawiły się oddziały w innych krajach na 5 kontynentach, które zakładają swoje sklepy z produktami, restauracje, wydają książki oraz magazyn. Slow Food organizuje także Salon smaku w Turynie - wielkie targi regionalnej żywności, które przyciągają rok rocznie 10 tysięcy smakoszy. Do Slow foodu przyłączają się nie tylko producenci żywności, ale także żywieniowcy, politycy, dziennikarze, naukowcy i zwykli ludzie zainteresowani dobrymi, tradycyjnie wytwarzanymi produktami.
Najpotężniejszy projekt to Arka Smaku, którego celem jest określenie i skatalogowanie produktów, potraw i zwierząt, które zagrożone są kompletnym zanikiem. Realizacją projektu zajmują się tzw. Prezydia Slow Food. Odbudowa bioróżnorodności to wynik zaniku bądź wyginięcia 75% produktów spożywczych (warzyw, owoców, zbóż, odmian żywca)w Europie w XX wieku.
Stowarzyszenie to zrzesza już ponad 80 tys. członków w 100 krajach, także w Polsce. Do nas idea ruchu Slow Food dotarła dość późno, bo 2 grudnia 2002 roku, a pierwsze polskie convivium (zrzeszenie osób z podobnymi zapatrywaniami jeśli chodzi o smakowanie) odbyło się w Krakowie. Obecnie jest ich 10 w różnych miejscach w kraju.
Jeśli chodzi o Polskie produkty spełniające Slow Foodowe normy, to w Polsce wytwarza je około 40 rodzinnych firm. Wśród produkowanych przez nich wyrobów znajdują się: oscypki, bundz, bryndza, gołka, miody pitne, piwo Żywe, piwo Weizen Bier, wędliny, soki owocowe, miody spożywcze, pieczywo, przetwory owocowe i warzywne, nalewki, nabiał i wędzone ryby.
Stowarzyszenia organizują spotkania poświęcone przeróżnym produktom, podczas których uczestnicy dowiadują się o sposobie produkcji, co wpływa na ich smak, konsystencję, aromat i jak odróżnić produkty regionalne od tych nie wytwarzanych w tradycyjny sposób.
Za swoje logo ruch Slow Food przyjął ślimaka - zwierze, które jest uosobieniem powolnego, nieśpiesznego trybu życia. Logo ślimaka to także ekskluzywny certyfikat jakości, który pojawia się też na produktach rekomendowanych przez ruch.
Komentarze